top of page
חיפוש

שקיות של כסף

עודכן: 7 בנוב׳ 2019

הטור הזה קצת נעלם באמצע החגים והכל, אז באיחור קל, הרי הוא לפניכם. תגובות יתקבלו בברכה!


עולם ההשקעות נראה מורכב במיוחד בשנים האחרונות. ריבית הפד יורדת אחרי עליות, באירופה תוכנית תמריצים חדשה, האטה בצמיחה בסין, בחירות ואי ודאות בארץ. האם זה יגרום למניות לרדת? לאגרות חוב לעלות? לזהב להתחזק? אולי בכלל עדיף להחזיק מזומן? משקיעים נמצאים במצב קבוע של “מרוב יער לא רואים את העצים”. לפעמים, כשיורדים לפרטים, מגלים שזה לא חייב להיות כל כך מסובך.

שקית ב-10 אגורות?

הכירו את Showa Paxxs (סימבול ביפן: 3945). שווא-פאקס מייצרת שקיות מסחריות לאחסון ושינוע אבקות ונוזלים. השקיות שלה משמשות בתעשיות הכימיקלים, המזון והפלסטיק. רוב המוצרים מיועדים לשימוש יחיד ועולים מעט מאוד ביחס לתכולה. המוצר המוביל שלהם הוא "מערכת", שקית בגודל של מכולת שילוח אשר מאפשרת להעביר נוזלים במסגרת שרשרת שילוח מכולות רגילה. ברוב המקרים שילוח נוזלים יקר יותר משום שהוא דורש ציוד מיוחד, לעומת מכולות אשר יכולות לנוע בעזרת ספינות, משאיות ומנופים זמינים.

מבחינת תחרות, ישנם מוצרים דומים בשוק. כל המתחרים דומים באיכות ובמחיר, ואף מתחרה לא מרוויח סכומים יוצאי דופן. המשמעות היא שלא צפויה תחרות קיצונית משום שהתעשייה הזו יעילה. המדד הטוב ביותר למוצרים מתחרים במחירים תחרותיים הוא בעליבאבא. המוצרים הסיניים דומים במחירם לאלה של שאר התעשיה.

מחיר למשקיע פרטי

התיאוריה הכלכלית טוענת שחברה סחירה שווה יותר מחברה לא סחירה. כמה שווה שווא-פאקס לו הייתה נמכרת על ידי גורם פרטי לגורם פרטי? עסק הליבה מפיק רווח תפעולי ממוצע של כמיליארד ין. השווי הנגזר מרווח תפעולי כזה עומד על כ-5 מיליארד ין. העסק התפעולי מגיע כעסקת חבילה ביחד עם עוד כמה נכסים. החברה מחזיקה כ-7 מיליארד ין במזומן ועוד תיק השקעות במניות של כ-4.5 מיליארד ין. הם מחזיקים בבניין בשכונת שינג'וקו בטוקיו המשמש כמטה החברה, אבל 80% מהבניין מושכר בשוק החופשי. שווי השטחים המושכרים (ללא מטה החברה) עומד על 1.6 מיליארד. לשווא-פאקס יש גם כ-1.7 מיליארד של חוב אשר צריך לקחת בחשבון.

על מנת למצוא את השווי שמשקיע פרטי היה משלם עבור החברה יש צורך בחשבון פשוט. חיבור של השווי של העסק התפעולי, המזומן, תיק ההשקעות והנדל"ן, בניכוי החוב, יביא את שווי החברה ל-16.5 מיליארד ין. אנשי המימון יגידו ששווי החברה צריך להיות גבוה עוד יותר משום שהחברה סחירה.

בעל הבית השתגע

שווקי ההון יכולים להתנהג בצורה לא רציונלית במשך לא מעט זמן. ככל שאנשים סוחרים במניות בלי לחשוב על חברה העומדת מאחורי המניה, כל יכולים להיווצר פערים בין שווי השוק לשווי ההוגן. במקרה של שווא-פאקס, שווי השוק עומד על 6.8 מיליארד ין, כלומר מי שקונה היום מקבל 10 מיליארד ין בחינם.

הסיפור הזה ישן ועדיין משעשע כל פעם מחדש. באיזשהו שלב משקיעים אשר מחפשים "חברות דפנסיביות" בגלל "אי ודאות בשוק" יבינו שאפשר לקנות חברה רווחית, באיכות סבירה עם המון נכסים מצוינים בפחות מחצי מהשווי שלה. חברה כמו שווא-פאקס מציעה סיכון נמוך, משום שהסיכוי לחדלות פירעון שואף לאפס, ביחד עם סיכוי גבוה, כי בזמן משבר נזילות היא המלכה ומזומן הוא המלך.

איך מתמודדים עם משבר עולמי?

משקיעים רבים לא יודעים מה לעשות כשהם חוששים ממיתון או משבר. הם פוחדים מההשפעות של הבחירות, הריבית, הבנק המרכזי, התרחבות מוניטרית ועוד. בזמנים כאלה הם מסיטים השקעות לאג"ח והשקעות "בטוחות" אחרות. Showa Paxxs תשרוד משבר אפשרי ללא חשש משום שיש לה מספיק מימון גם אם שווקי ההון יסגרו למשך עשור. היא גם תיסחר קרוב יותר לשווי ההוגן שלה כשפעילי שוק ההון יעריכו מחדש את החברה ואת מצבה הפיננסי האיתן. כך תתמודדו עם משבר עולמי.


פורסם בתאריך 05/11/19 בביזפורטל.

תודה שנרשמתם

bottom of page