top of page
חיפוש

נותנים לכם $250, לא תקחו?‎

עודכן: 9 בינו׳ 2020


עדכון חשוב מ-7/10/18!

החברה הוציאה עדכון שבו הם מאשרים את ביצוע הרכישה העצמית אבל סעיף ה-Odd lot בוטל. כלומר, כל מי שקנה יכול למכור במחיר דומה למחיר הקניה ולא להפסיד כסף, אבל הרווח הפונטציאלי לא בטוח כמו שהוא היה.

לפני שנתחיל, אני יודע שהכותרת ניראת כמו משהו שאחרון אנשי מכירות החלקלקים ניסח בחלומו הרטוב. אני מבטיח שזו לא הונאה, אני לא מוכר לכם כלום, זה לא ניסוי חברתי. תקראו עד הסוף ותוכלו לעשות את זה בעצמכם.

אם זו לא הפעם הראשונה שלכם בבלוג אתם יודעים שכל העניין שלי בבלוג הוא ללמוד וללמד דברים חדשים ומעניינים, אם בסוף אפשר להרוויח קצת, זה לא דבר רע. אם זו הפעם הראשונה שאתם בבלוג, ברוכים הבאים. הפוסט הזה הוא קצת כמו נינטנדו ווי, כיף לשחק ותוך כדי גם עושים ספורט בלי שנשים לב. יש עסקה עם כסף קל, אבל אנחנו ננסה ללמוד משהו על הדרך.

השוק תמיד יעיל

נתחיל בבדיחה. שני כלכלנים הולכים ברחוב ורואים שטר של 200 ש"ח ברחוב. כלכלן אחד אומר "תראה, יש שם שטר של 200 ש"ח". הכלכלן השני מסתובב ואומר "לא יכול להיות, אם באמת היו שם 200 ש"ח, מישהו כבר היה מרים אותם".

כלכלנים באופן כללי מאמינים ש"השוק יעיל", כלומר אין שום דרך להכות את מדדי השוק. כיוון שהשוק יעיל, אין סיבה להשקיע אצל אף מנהל השקעות "אקטיבי" כלומר מישהו שמנתח חברות ומשקיע במניות ספציפיות. למעשה, כלכלנים כוללים בקבוצה האקטיבית כל מי שלא מדד או תעודת סל - מנתחים טכניים למיניהם, אנשי מאקרו, סוחרים, סוחרי אלגו ועוד רבים. כיוון שאף אחד לא יכול להביס את השוק, הכי טוב זה להיות מושקעים בתעודת סל עם עמלות נמוכות וזהו.

את התואר השני שלי עשיתי במנהל עסקים. רוב המרצים במנהל עסקים הם פרופסורים לפיננסים ולא לכלכלה (אני יודע שזה נשמע אותו דבר, אבל זה תחום אחר). הייתי יושב בשיעורים ומתווכח עם הפרופסורים על השוק היעיל. הייתי מביא דוגמאות שבהם השוק לא יעיל. אחרי הרבה ויכוחים הם הודו שיש מקומות שהשוק לא יעיל, אבל אי אפשר להשקיע שם סכומי כסף רציניים. ההגדרה שלהם של סכומים רציניים היה כמה מיליארדי דולרים. אני לא מבין מה רע בלנהל כמה מאות מיליוני דולרים או פחות ולתת תשואות פנטסטיות. האמת היא שככל שלמשקיעים מסויימים יש פחות כסף, יש להם יתרון. העסקה הבאה מוגבלת לסכומי השקעה קטנים מאוד.

הציפור הכחולה שמחלקת כסף בחינם (וזו לא טוויטר)

תכירו את (Blue Bird Corporation (BLBD, חברה שמייצרת אוטובוסי תלמידים צהובים בארה"ב. יש הרבה לאוהב בחברה, היא החברה הגדולה משלוש חברות ששולטות בשוק האוטובוסים בארה"ב. כלומר, אין בשוק הזה הרבה תחרות.

הביקוש למוצרי החברה במגמת עלייה ארוכת טווח שנובעת הן מהתיישנות הציים הקיימים והחלפתם באוטובוסים חדשים והן מגידול טבעי באוכלוסיה - כך שיש יותר ילדים להסיע לבית הספר. הביקוש הוא יחסית מחזורי, הלקוחות של החברה הן בעיקר עיריות שרוכשות את האוטובוסים בעזרת מיסים שהן גובות. בתקופות מיתון, עיריות גובות פחות מיסים ומוציאות פחות על אוטובוסים חדישים.

שימו לב שמי שמשלם (משלמי המיסים) ומי שמקבל החלטה על קניה (העירייה) הוא לא אותו גוף. זה יוצר ל-BLBD יתרון נוסף.

שתי המתחרות של BLBD הן חלק מאינטגרציה אנכית, כלומר חברת משאיות שמחזיקה בחברה/מחלקה שמתאימה משאיות לשימוש כאוטובוס. זה אומר ששתי המתחרות שלה לוקחות את מוצרי הבית של החברה האם - שלדה, מערכת הנעה, מערכות היגוי ועוד - ויוצרות מהם אוטובוס. החברה האם מייצרת את אותו בסיס למשאית (עם דגש על יכולת העמסה) ולאוטובוס (עם דגש על בטיחות).

BLBD היא עצמאית. היא יכולה, ואף פועלת בצורה של מיקסום הדגש על בטיחות. תחשבו על ראש העיר המקומית שמחליטה על קניה של אוטובוסים לתלמידים. אם היא תקנה אוטובוסים "בסדר" של חברה עם טיפה פחות דגש על בטיחות וחס וחלילה יקרה משהו לאחד הילדים, היא תאבד את העבודה שלה. עדיף לשלם קצת יותר ולקבל את האופציה הבטוחה יותר. אף אחד לא יבוא אליה בטענות אם זה עלה כמה דולרים יותר.

אני יודע מה אתם אומרים עכשיו. באתי לקבל $250, מה אבישי חופר לי עכשיו על הרצונות של ראש עיר באמצע שום מקום בארה"ב? דבר ראשון, אסור לקנות שום דבר בלי להבין אותו. דבר שני, צודקים.

רכישות עצמיות

בארה"ב יש פעולה מאוד מקובלת שנקראת "רכישה עצמית". לחברה יש מזומן ובמקום לחלק אותו כדיבידנד, היא מציעה לכל בעלי המניות לקנות חזרה עד סכום מסויים של מניות במחיר מסויים. אם יש יותר אנשים שרוצים למכור את המניות חזרה לחברה משהחברה רוצה לקנות, עושים התאמת אחוזים. אתן דוגמה קטנה.

לחברת 'רכישה עצמית בע"מ' יש מיליון מניות, החברה רוצה לקנות חזרה 10%, כלומר 100,000 מניות. הבעלים של 200,000 מניות נענו להצעה. אז החברה תקנה חצי מכל מי שקיבל את הצעת הרכש.

לפעמים יש סעיף מיוחד בהצעת הרכש. הסעיף נקרא odd-lot. בעבר היה יקר שיהיו לחברה הרבה בעלי מניות. כל מחזיק של מניה אחת היה מקבל את כל הדיוור של בעלי המניות אליו הביתה - דוח כספי (חוברת עם כמה עשרות או מאות עמודים) 4 פעמים בשנה, פרוקסי למיניהם ועוד כל מיני דיווחים שונים ומשונים. החברות לא רצו בעלי מניות קטנים. הם אמרו שלפני שהם קונים באופן חלקי את המניות מבעלי המניות הגדולים, הם יקנו את כל המניות של בעלי המניות הקטנים שקיבלו את הצעת הרכש. ברוב המקרים בעלי מניות קטנים זה אנשים שמחזיקים פחות ממאה מניות.

נו כבר! באתי בשביל הכסף, למי אכפת מדואר לפני 50 שנה?!?!?

אוקי, הנה זה בא.

BLBD הציעה הצעת רכש עם הסעיף המיוחד הזה. הצעת הרכש עומדת על סכום של $28 למניה. נכון לכתיבת שורות אלו, מחיר המניה עומד על $25. אתם יכולים להכנס לברוקר או לבנק שלכם, לקנות 99 מניות במחיר $25. אחרי שלושה ימים מתקשרים לברוקר ואומרים שיש הצעת רכש במניה שקניתם ואתם רוצים לקבל את הצעת הרכש. הרווח (לפני עמלות של הבנק) עומד על $28 פחות $25 למניה או $3 כפול 99. במילים אחרות, מי שקונה בסכום של $2,475 היום יקבל סכום של $2,772 או רווח של $297 בתוך שבועיים וחצי. תורידו עמלות של הבנקים וכו' והגעתם ל-$250 רווח.

האותיות הקטנות:

  • שימו לב שהרווח המקסימלי קורה רק ב-99 מניות, לא יותר מזה.

  • ההצעה תקפה רק עד ה-15 באוקטובר 2018, ולפעמים לוקח לבנקים ולברוקרים הישראלים יום או יומיים עד שהם מעבדים את הבקשה שלכם.

  • אתם יכולים לעשות אחד כזה בכל חשבון שיש לכם (פעם אחת בחשבון בנק, פעם אחת בחשבון השקעות, פעם בחשבון של הילדים וכו').

  • אני מדגיש שוב, קיראו היטב את הדיסקליימר, ותוודאו שאתם מבינים היטב את העסקה לפני שאתם עושים משהו.

  • אתם מוזמנים לחלוק את הפוסט הזה עם כמה שיותר אנשים, זה כמו לתת להם מתנה קטנה. פעם הבאה שתיפגשו איתם, יפרגנו לכם.

אם אתם רוצים לקבל התראה בפעם הבאה שאני מפרסם פוסט, תירשמו פה.

בהצלחה!

תודה שנרשמתם

bottom of page