top of page
חיפוש

חברות קנאביס - אתם בטח בהיי...


ההשראה לפוסט הבא מגיעה משאלה של אחת מקוראות הבלוג. היא שלחה שם של חברה בתחום הקנאביס ושאלה מה אני חושב על תחום התחום באופן כללי.

השאלה הזו היא מקרה בוחן מעולה לסיבה שהשקעות ערך עובדות. ברמה הכללית ביותר, לנו כאנשים יש הרגל לנסות למצוא את התשובה המהירה ביותר, בלי לחשוב לעומק על מה אנחנו בעצם עושים. תחשבו על הפעם האחרונה שהייתם בחנות ספרים או בשבוע הספר. ראיתם ספר עם כותרת מפוצצת, עיצוב יפה וכבר שמעתם על הספר הזו איפשהו. בנוסף יש איזה ילד שבוכה לאמא שלו, כבר דחפו אתכם, אתם קצת רעבים, קצת עייפים, המוכרת ממש ממליצה על הספר ואין לכם כוח לקרוא פרק ולהחליט באמת. מה יכול להיות?

קניתם את "הרומן האחרון של הסופר הידוע" או "איך לחיות חיים מלאים ובריאים" או "ספר הבישול האחרון שתצטרכו". אחרי שהגעתם הביתה, הנחתם את הספרים בצד (עדיין בשקית) והלכתם לנוח. לאחר כמה ימים הרמתם את הספר והתחלתם לקרוא. פשוט זבל. כתוב בצורה גרועה, לא מושך, הדמויות שטוחות, אפשר להשיג את הרכיבים בספר הבישול רק בחו"ל. מעצבן. לספר יכולה להיות הכותרת מעולה וכריכה מושכת, אבל התוכן הוא מה שבאמת צריך לבחון לפני רכישה.

תחום הקנאביס דומה לספר הזה.

הכותרת המושכת של תחום הקנאביס היא שזה תחום שהופך חוקי יותר ויותר בעולם. מעבר לעצם החוקיות, הוא הופך מקובל חברתית יותר ויותר. גודל שוק הקנאביס עמד על כ-14 מיליארד דולר ב-2016 ולפי התחזיות הוא צפוי לגדול בקצב של 21% בשנה עד לפחות 2024. באותה שנה הוא יגיע לגודל של 63 מיליארד דולר. אם יש צמיחה, יש רווחים ולכן, ברמת הכותרת, צריך לעלות על הרכבת כמה שיותר מהר. כלומר, לא משנה מה בדיוק החברה עושה, לא משנה כמה צריך לשלם על החברה, כל עוד יש לנו כסף שמושקע במשהו שקשור לקנאביס, אנחנו נרוויח מלא.

עכשיו שהבנו את הכותרת, בואו נקרא את הספר. נבחן את התוכן של ההשקעות השונות בתחום.

בשביל להתחיל להבין את הסיפור של קנאביס צריך להבין שזו לא תעשיה אחת אלא כמה תתי תעשיות שמייצרות או משתמשות ברכיב אחד חדש ומרגש. מכיוון שהצלחה או כישלון עסקי מושפע יותר מהמודל העסקי ופחות מהמוצר הספציפי, כדאי להבין בדיוק מה המודלים העסקיים של כל סוג של חברה. אם אין חידוש בנושא המודל העסקי, אפשר להניח שעל פני זמן החברות יהיו דומות לחברות שלא בתחום הקנאביס אבל בעלות מודל עסקי דומה.

חברות ציוד לגידול קנאביס

גידול קנאביס בימינו הוא בעייתי, משום שצריך לגדל אותו בצורה מוגנת. מגדלים ביתיים חוששים שרשויות החוק ימצאו את הגידול ומגדלים מסחריים-חוקיים חוששים מגניבה. שם המשחק הוא גידול היבול הגדול ביותר שניתן לגדל בשטח קטן ככל שניתן. כדי לייעל את תהליך הגידול יש לספק לצמחים מים, אוויר, אור, מינרלים, וטמפרטורה אופטימאלית בצורה מלאכותית ומבוקרת.

המערכות, מהמערכות הביתיות הקטנות ביותר ועד המערכות המסחריות כוללות את הרכיבים השונים לטיפול בצמח:

  • מערכת השקייה

  • מערכת אוורור

  • תאורה מותאמת לצמחים (בדרך כלל הרבה אור אדום וקצת אור כחול)

  • מערכת לחלוקת מינרלים או מינרלים בתוך מי ההשקיה

  • חיישני טמפרטורה

  • מערכת שליטה כדי לנהל את כל הרכיבים השונים

כל החברות בתחום הציוד לגידול קנאביס בעצם מרכיבות מערכות ממוצרים שאפשר לקנות מספקים חיצוניים. בתחום הזה אין מותגים ואין בידול משמעותי בין המוצרים. אם אין שום הבדל בין ארון גידול של חברה א' לבין ארון גידול של חברה ב', התחרות היחידה הופכת להיות על מחיר, וכשמתחרים רק על מחיר, כולם מוכרים במרווחים מינימליים. רווח מינימלי לא מצדיק את המחירים הגבוהים שבהם נסחרות כיום חברות ציוד לקנאביס.

שיטת הגידול הזו, שבה הכל מלאכותי, אור, רוח, היא יקרה. צריכת האנרגיה של מערכות כאלה מאוד גבוהה. אם גידול מריחואנה יהפוך לחוקי לחלוטין, לא יהיה צורך במערכות כאלה, כך שהעתיד לא מזהיר לחברות האלה.

חברות גידול והפצה

אם נחזור לדימוי של ספר עם כריכה מושכת, בוא נבחן את ה"כריכה" של הרעיון של חברות גידול והפצה. כאשר חושבים על גידול קנאביס, מתארים שדות על גבי שדות של מריחואנה, ששווים מיליונים. כל גרם של החומר הזה שווה הרבה מאוד כסף. לכאורה יש כאן השקעה מפתה, אך אם נסתכל על הפרטים, התמונה נראית קצת שונה.

אם גידול והפצה נשאר לא חוקי, השקעה בחברות כאלה היא לא תחום המומחיות שלי. אתם מוזמנים לפנות לטוני סופרנו או לחברים מ-Breaking Bad. למעשה, כשחושבים על זה, יש מוקד טלפוני מיוחד בדיוק לנושאים האלה - המספר הוא 100. תתקשרו ותתייעצו שם אם כדאי לגדל שדה של מריחואנה.

נניח שגידול והפצה של מריחואנה הופכת לחוקית. במקרה כזה המחיר ליחידה ירד מיד משתי סיבות עיקריות.

הראשונה היא שחלק גדול מהמחיר הגבוה של מריחואנה כיום נובע מעצם אי-החוקיות או מההגבלות הקשות שמטילים על גידול חוקי. כל מי שמעורב בשרשרת החל מגידול, דרך עיבוד, אריזה, הפצה יבוא/יצוא ועד מכירה למשתמשי קצה דורש תוספת סיכון. חברה שאורזת חסה לא מסתכנת בזה שהמשטרה תפשוט עליהם ולכן מוכנים להרוויח פחות. חברה שמגדלת עגבניות לא צריכה להוציא רישיונות מיוחדים לעמוד ברגולציה יקרה וקשוחה.

הסיבה השנייה למחיר הגבוה היא תחרות, הרבה אנשים לא מוכנים לעסוק במריחואנה משום שזה לא חוקי, או שממשלות מגבילות באופן יזום את כמות הרישיונות שהיא מאשרת לגידול חוקי. ברגע שגידול קנאביס יהיה חוקי תהיה צמיחה במספר האנשים שיהיו מוכנים לעסוק בתחום וייווצר גידול בהיצע שיוריד מחירים.

בוא נבחן את תעשיית גידול הקנאביס מזוית אחרת - איזו תעשיה מגדלת, מעבדת, אורזת ומפיצה צמחים? תעשיה שעוסקת בזריעה, השקיה, בקרה על בריאות של צמחים, ליקוט של חלק מהצמח? אם אמרתם חקלאות, אתם צודקים.

חקלאות הוא לא סוג העסק הכי טוב שקיים. חקלאים תלויים בהרבה גורמים בלתי צפויים שלא בשליטתם כמו גשם, שמש, טמפרטורה ועוד. מה שיותר גרוע הוא שבשנים טובות, כשיש הרבה יבול, לכולם יש הרבה יבול ואז מחירים יורדים ובשנים קשות המחיר ליחידה עולה, אבל הכמויות קטנות.

ניתן למצוא עסקי חקלאות שטובים להשקעה, ובפוסט אחר כתבתי על יקב, שמגדל ענבים, מעבד אותם ליין ומוכר אותם. השאלה הגדולה היא שאלת המחיר. בתחום גידול הקנאביס, מחיר המניות כיום משקף חברה שדומה יותר לפייסבוק ופחות משקף שווי של חווה חקלאית.

משתמשים

אני לא מדבר על משתמשי קצה אלא על חברות שמשתמשות בקנאביס כחומר גלם. יש חברות נוספות שמשתמשות בקנביס כחומר גלם, אך אי אפשר להשקיע בהם בגלל שהן קטנות מדי, בגלל שהן פרטיות או בגלל שהן לא חוקיות. נבחן את החברות הקיימות כיום שניתן להשקיע בהם בקטגוריות הבאות:

  • נקודות מכירה של קנאביס לצריכה

  • מוצרי קנאביס לעישון ואכילה

  • קוסמטיקה

  • מוצרי קנאביס רפואי

נקודות מכירה של קנאביס לצריכה

אם נבחן את השוק העתידי, בו צריכת קנאביס הופכת לחוקית, התחום הזה יהפוך להיות דומה לשוק הקפה, האלכוהול או הטבק. סופרמרקטים ופיצוציות יחזיקו במוצרים מוכנים לצריכה או לגלגול וכן ייווצרו מקומות לצריכה חברתית, בדומה לבתי קפה וברים. התחומים הללו תחרותיים מאוד וכניסה של מוצר נוסף למדף בסופר או לתפריט בבר לא יתנו ערך מוסף משמעותי שיצדיק השקעה דווקא בעסקים שיוסיפו קנאביס ומוצריו לסל המוצרים שלהם.

נקודות מכירה נוספות יהיו חנויות מתמחות. כיום ישנן נקודות מכירה חוקיות לקנאביס רפואי תחת הגבלות רגולטוריות מחמירות ואחרי שמכירת קנאביס תהפוך לחוקית, החנויות הללו יהיו פופולריות יותר. מדובר בחנויות שמלאות במקטרות, נרגילות, זנים שונים של קנאביס, חומרי גלם לאפייה, שמנים לעט אידוי (דומה לסיגריה אלקטרונית), ועוד ועוד. חנויות כאלה יתקלו באותם האתגרים של קמעונאות רגילה, כדומה לחנויות שמתמחות בצרכי עישון או חנויות ייעודיות לקפה ותה. העדפות הקהל משתנות, תמיד צריך לייצר חוויית קנייה נעימה יותר ובסוף אחרי שעשיתם את כל זה, באה אמזון ומוכרת את אותם מוצרים במחיר מצחיק. זהו עסק קשה מאוד.

מוצרי קנאביס לעישון ואכילה

זה המקום להתייחס ליצרנים של המוצרים החדשים שיימכרו בחנויות המתמחות - יצרניות של שוקולד, מאפיות ייעודיות, מעבדי קנאביס לעישון ואחרים. אלו תחומים שנשלטים על ידי כמה חברות ענק בימינו. פילסברי או הרשי יקדישו צוות של מדעני מזון שיפתחו מוצרים, חברות הטבק יוסיפו מפעל לעיבוד קנאביס וכו'. החברות הללו עשויות לחוות צמיחה, אם תיכנסנה לשוק בצורה טובה עם המוצרים החדשים, או לחוות כישלונות עתק אם יפספסו את קהל הלקוחות שלהם. זה יכול ללכת לשני הכיוונים.

לגבי כל יצרני הבוטיק - זה נחמד, אבל לא מספיק גדול בשביל להיות עסק בר השקעה. העסקים הללו יהיו מאוד דומים ליצרניות שוקולד בוטיק או יצרני גבינה קטנים שקיימים בשוק היום וצריך לבחון השקעה בהם באופן דומה.

קוסמטיקה

תחום הקוסמטיקה הוא תחום שבו יש רווחים גולמיים (הכנסות ממכירת מוצרים פחות עלות ייצור המוצרים) גבוהים מאוד, אך כל הרווח הגולמי הזה נעלם ברגע שלוקחים בחשבון עלויות פרסום. זהו תחום תחרותי מאוד, ובאופן כללי, תחרות היא מעולה לצרכנים ומזיקה לחברות. למרות כל השיווק מסביב, קרם הלחות של חברה א' דומה עד זהה לקרם של חברה ב'. כנ"ל לגבי מייקאפ, סומק, מסקרה, צללית, ליפ גלוס, פודרה ואחרים. קשה מאוד ליצור דיפרנציאציה אמיתית בין המוצרים של המותגים השונים. חברות שרוצות למכור מוצר פרמיום מכניסות כמות מזערית של רכיבים אקזוטיים כמו אבקת זהב, אבקת יהלומים, פחם ועוד ומפרסמות את זה כמשהו מיוחד.

עכשיו נוסף רכיב אקזוטי חדש - קנאביס. קרם הפנים של לוראל / אסתי לאודר / שאנל בתוספת קנאביס יהפוך אתכם לצעירים יותר, ייתן לעור שלכם מראה זוהר יותר ואפילו יעשה לכם מסאז' בסוף היום. זה מהלך שיווקי בעיקרו. העלויות הנוספת לייצור מוצר עם רכיבים אקזוטיים זניחות יחסית למחיר המדף של המוצר, הן בגלל שהכמויות של הרכיב הנוסף בדרך כלל קטנות והן בגלל שמחיר הייצור מלכתחילה הוא נמוך יחסית למחיר המדף. רוב תוספת המחיר המשולם על קוסמטיקה בימינו משולם לחברות פרסום של חברות הקוסמטיקה.

אם כן, תחום הקוסמטיקה, עם או בלי קנאביס, הוא תחום תחרותי מאוד, אולי הכי תחרותי בעולם. תחום תחרותי מעולה לצרכנים אבל לא טוב למשקיעים בחברות שמתחרות.

אנצל את ההזדמנות להודות לגיסתי עדינה, אין לי מושג בסוגי איפור, רכיבים, מה עושים עם זה, וכו', היא עזרה לי המון עם הקטע האחרון.

מוצרי קנאביס רפואיים

העסקים בתחום הקנאביס הרפואי לא מחדשים שום דבר משום שמדובר במודל עסקי ידוע. לוקחים תרכובת כזו או אחרת, מוכיחים שהתרכובת הזו מועילה למחלות או מצבים רפואיים מסוימים, מייצרים, משווקים וסופרים את הדולרים.

מה החברות בתחום חושבות שתמציות קנאביס יכולות לעשות? אם תקראו את דף הויקיפדיה על קנביס רפואי תראו שהוא יכול להקל על כאבים כרוניים, פרכוסים, בחילות שנובעות מטיפולים כימותרפיים, לשפר תיאבון לחולי איידס, להועיל לשינה, להחליש טיקים שנובעים מתסמונת טורט, לעזור בטיפול באנורקסיה, דלקת מפרקים, מיגרנות וגלאוקומה.

אני לא יודע מה אתכם, אבל נורות האזהרה התחילו להבהב אצלי. יש כאן רכיב שיכול לרפא כל דבר כמעט. אני מבין שיש מקום לרכיבים טבעיים, אבל לא דבר אחד שמרפא הכל. תעשיית הקנאביס הרפואי נשמע פחות כמו חברת תרופות ויותר כמו "תרופת פלא" של איש מכירות חלקלק. עוד שניה ונצליח לגרום לנכים להתחיל ללכת. זה גם טוב להצמיח שיער ולגרום לדלתות להפסיק לחרוק. אם קניתם את הסיפור הזה, אז אני מכיר מישהו שרוצה למכור לכם גם את גשר אלנבי וגם נסיך ניגרי שצריך שתשלחו לו כסף בשביל לחלץ את הירושה שלו.

אתם יודעים מה? אני הולך עם הטענה של חברה כלשהי. יש לה מחקרים ראשוניים שמגבים את הטענות שהתמצית המיוחדת שלהם מועלה לכאבים כרוניים. רוב הסיכויים שהם ינסו לאשר את התרופה ברשות המזון והתרופות האמריקאית (ה-FDA) משום שהם הכי נוקשים ואם מקבלים אישור ב-FDA, קל יותר לקבל אישור באירופה ושאר העולם. הם צריכים לבחור איך המוצר שלהם יהיה מסווג, תוסף מזון (ויטמינים וכו'), תרופה ללא מרשם או תרופה עם מרשם (ישנם המון מסלולי רגולציה אבל אילו הקטגוריות שקנאביס יכולה להתאים אליהם). מה שחשוב להבין זה אישור של הדברים האלה יכול לקחת בין שנה וחצי ל-15 שנים וצפונה. התהליכים האלה יכולים להסתכם מבחינה כספית בעשרות או מאות מיליוני דולרים. אחוז הכישלון של חברות כאלה הוא גבוה מאוד, זה לא שאם החברה מוציאה 300$ מיליון, היא תצליח. כלומר, סביר מאוד להניח שהחברה תוציא את כל הכסף הזה ואז תיכשל.

אל תבינו אותי לא נכון, יהיו כמה חברות בודדות שיצליחו וייצרו תשואות יפות לבעלי המניות. אבל, זה יקרה ב-2032 (זו לא הגזמה), הסיכוי שאתם (או אני) תבחרו את החברה הנכונה נמוך מאוד ובממוצע, הולך להיות כאן הרס עצום של הון של משקיעים. כל הכסף הזה ירוויח הרבה יותר מהשקעה פשוטה במדדים או בחברות ערך פשוטות. בגלל הטבע האנושי הרבה אנשים ישרפו את הכסף שהם חסכו, שקל לשקל, מתוך תקווה לא הגיונית שככה הם יעשו מכה. האנשים שנמשכים לספקולציות כאלה הם אותם אנשים שמהמרים בלוטו.

בשורה התחתונה, כיום תחום הקנאביס החוקי לא מציג הזדמנויות השקעה מעניינות או מושכות במיוחד. יתכן שחברה מסוימת שנסחרת מתחת לשווי האמיתי שלה תהיה אטרקטיבית להשקעה, אך רוב התחום מוצף בהשקעות ספקולטיביות שהעלו את מחירי המניות למחירים גבוהים מדי.

תודה שנרשמתם

bottom of page