top of page
חיפוש

למה קרן הנאמנות שקניתם התחילה לרדת?


אחרי הצבא יצאתי לטיול. מצאתי באיזו חנות ספרים (אכן, פעם היה דבר כזה) ספר על קסמים, בעיקר איך עושים טריקים עם קלפים. הספר התחיל בדרכים שונות לערבב את הקלפים כך שהקלף שרצית לשמור נשאר בחלק העליון או התחתון של החפיסה והמשיך בדרכים לגרום למישהו לבחור את הקלף הספציפי. אחרי שהספר הסביר את הטכניקות הבסיסיות, הוא הראה איך מצרפים את האלמנטים האלה לטריקים. הטכניקה הייתה ערבוב א' ביחד עם אילוץ ב' (אילוץ של ה"קורבן" לבחור את הקלף שאני רוצה). מה שלמדתי מהספר הוא שמה שבאמת מוכר את הטריק הוא ה-patter, הפטפוט של הקוסם בזמן הטריק. כל המטרה של הפטפוט היא להסיט את תשומת הלב של הקורבן ממה שקורה מול העיניים. באופן כללי, קשה להבחין בהרבה דברים אם לא מסתכלים עליהם מהזווית הנכונה.

זה קרה לכולנו: נכנסתם לבנק ורציתם להשקיע קצת. יועצת אמרה שכדאי להשקיע בקרן נאמנות 90/10 או כל קטגוריה אחרת, פתחה את המחשב ואמרה שהקרן של אחת החברות היא זו שתפקדה הכי טוב בשלוש שנים האחרונות ולכן כדאי לקנות אותה. אתם מאשרים את הקניה. חודש אחרי אתם בודקים ורואים שהקרן התחילה לרדת, גם בתשואות וגם בדירוג של הבנק. אתם נותנים לזה עוד כמה חודשים ומגלים שהקרן רק יורדת. איך זה שאתם הפראיירים שקנו בשיא? הרי בחרנו בחברת קרנות, מלאה באנליסטים ומנהלי קרנות חכמים וחרוצים שרק עובדים בשביל להביא לנו תשואה, נכון? האמת היא שלא בדיוק.

בואו נשנה את זווית ההסתכלות ונבין מה חברות קרנות הנאמנות הגדולות עושות. קודם נבין איך מגייסים כסף לקרן נאמנות. לבנקים יש מערכת דירוג של קרנות. המערכת הזו כמעט זהה בכל הבנקים, כלומר אם תיכנסו לבנק א' ובנק ב' תקבלו את אותן ההמלצות. באופן כללי, עולם קרנות הנאמנות מחולקת לענפים, 90/10, 80/20, מניות ישראלי, מניות חו"ל ועוד רבים וטובים. מתחילים בלהוריד את הקרנות בעלות וותק של פחות משלוש שנים (כי קרן מקבלת דירוג נחות אם היא בת פחות משלוש שנים או לא מקבלת דירוג בכלל אם היא בת פחות משנה). הבנקים מדרגים את הקרנות בכל קטגוריה על בסיס תשואה, תנודתיות ודמי ניהול. ברגע שיועצת ההשקעות רוצה להפנות כסף לאחת הקטגוריות, היא תבחר את אחד מהשלוש קרנות העליונות.

יש לי חבר שהוא שותף באחת מהחברות האלה, אדם מצוין ומשורר בנפשו. הוא אומר "כשאתה אחד מהשלוש קרנות העליונות בקטגוריה, זה כמו כסף שנופל עליך מהשמיים. לא צריך שיווק, לא צריך כלום ועשרות מיליוני שקלים כל חודש נכנסים לקרן."

חשבנו שהמטרה של הקרנות היא להרוויח בשבילנו כסף? טעות. המטרה היא להיות מדורגים בשלישיה הפותחת בבנקים. איך עושים את זה? שיטה ראשונה זה לעסוק בניהול השקעות מדוקדק, מצוינות באנליזה, בקניה, במכירה, יכולת התמודדות עם לחצים חיצוניים, נפילות של השוק ושאר ירקות. שיטה שניה זה לעסוק בניהול קרנות. איך עושים את זה?

מנהל חברת הקרנות הגדולה רק רוצה קרן אחת בשלישיה הראשונה של 90/10. הוא מוציא 5 קרנות שונות באותה הקטגוריה, כל אחת טיפה אחרת. קרן אחת עם 10 אחוז מניות חו"ל ו-90 אחוז אגרות חוב קונצרניות עם מח"מ בינוני. קרן אחת עם 10 אחוז מניות ישראל ו-90 אחוז אגרות חוב ממשלתיות לטווח ארוך. סתם צירופים שונים שעדיין מתאימים לקטגוריה. מחכים שלוש שנים ויש סיכוי טוב שאחת הקרנות תהיה בשלישיה הפותחת. הם מתייחסים לזה כמו הגרלה ופשוט קונים עוד כרטיסים.

עכשיו תגידו שהבנק לא טיפש. הבנק אמור לדאוג לאינטרסים שלי, נכון? זה בדיוק הרושם שהבנק רוצה לתת. בעוד כמה חודשים יועצת ההשקעות תתקשר ותגיד שהקרן שקניתם ממש הידרדרה, אולי תמכרו ותעבירו למישהו אחר? אז תגידו לעצמכם "הבנק ממש דואג לי, נמשיך להיות אצלם".

לסיכום, בפעם הבאה שאתם מקבלים המלצה מהיועצת בבנק (10 אחוז מהתיק הולך לקרנות 90/10 ונשים את זה בקרן הממש מוצלחת של חברת X), תשאלו כמה עוד קרנות יש לאותה חברה באותה קטגוריה. אם התשובה היא יותר מקרן אחת, תחשבו היטב, כי כנראה שזה חלק מהפטפוט של הקוסמים שמנסים להסיט את תשומת הלב של הקורבן ממה שקורה מול העיניים.

תודה שנרשמתם

bottom of page