top of page
חיפוש

איך מעריכים שווי של חברה - חלק א'


יש לי בעיה. בתור משקיע ערך קשה לי לשלם יותר, או אפילו קרוב למה שעסק באמת שווה. אני תמיד רוצה הנחה. אחרי שאני קונה בהנחה, אני מחכה לעליה במחיר ומוכר במחיר המלא.

ההיגיון מאחורי הגישה הזו ברור באופן אינטואיטיבי לרוב המכריע של מי שאני פוגש. החלק שמבלבל לפעמים הוא כמה העסק באמת שווה? איך מחשבים את זה?

מכיוון שיש כמה דרכים להעריך שווי של חברה, הנושא הזה יפוצל לכמה פוסטים.

הדרך הראשונה להעריך את השווי של עסק היא עלות שכפול העסק. היא נכונה לגבי סטארטאפ בפוטנציה עם רעיון ומצגת יפה, והיא נכונה לגבי אפל, החברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק. הדוגמאות האלה הן נקודות הקיצון של שווי שוק, ובמקרה שתיהן טכנולוגיות, אבל השיטה הזו נכונה לכל חברה.

השאלה שאנחנו מנסים לענות עליה היא כמה כסף היה עולה לי לאסוף את כל הנכסים שיש לעסק וליצור עסק חדש זהה אליו. ניקח לדוגמה את המכולת השכונתית. נניח שיש למכולת 100,000 שקל במלאי. נוסיף לזה 30,000 שקל מדפים, קופה רושמת, מקררים (סביר להניח שכשהמכולת קנתה את כל הציוד הזה זה עלה יותר, אבל עכשיו הכל קצת ישן וקצת חבוט. 30,000 זו עלות יד שניה). נניח שגם יש 5,000 שקל בחשבון הבנק. מצד שני, העסק לא משלם לספקים מיד אלא שוטף פלוס 30, אז העסק חייב 20,000 שקל לספקים.

נחבר הכל ונראה שהשווי של העסק שלנו עומד על 115,000 שקל (100,000+30,000+5,000-20,000). דיי פשוט.

יש דברים נוספים שצריך להוסיף, כתלות בסוג העסק. אם הייתי רוצה לשכפל את קוקה קולה, הייתי צריך להוציא את תקציב הפרסום העולמי של קוקה קולה במשך, אולי, 30 שנים. אם הייתי רוצה להתחרות ביצרנית של אפליקציה מסוימת, הייתי צריך להוסיף את סך השעות של מהנדס שיפתח את אותו המוצר (לדוגמה, עשרה מהנדסים במשך חצי שנה, כלומר עלות של 60 חודשי מהנדס).

באופן כללי, אני מנסה לענות על השאלה "מה הייתי צריך לשלם בשביל להגיע לאותו השלב כמו החברה שאני מנסה להעריך?". נקודה שלפעמים מתפספסת בעסקים צעירים זה שאני לא סופר משאבים שהוצאו בפועל, אלא רק מה הייתי צריך להוציא אם רציתי לשכפל את החברה. אם עשרה אנשים עבדו במשך שנה בכיוון מסוים ולפני חודש הם החליטו שהם פונים לתחום אחר (הפיבוט הידוע מעולם הסטארטאפים), העבודה המוקדמת לא נחשבת. אם אני מקים צוות חדש ורוצה להעתיק את החברה, אני יודע בדיוק מה אני הולך לפתח.

שיטת הערכת השווי הזו מעניינת. כל פעם שאני נכנס לעסק, אני מנסה לנחש כמה הושקע בעסק. תחשבו על מקום העבודה שלכם, כמה הון הייתם צריכים בשביל לבנות את העסק מאפס? או לבנות מתחרה זהה מאפס?

בפוסט הבא שיטה נוספת להערכת שווי - שיטת שווי יכולת הרווח.

תודה שנרשמתם

bottom of page